Teatriaasta 2019 - laiendatud lavastajatööde ja rolliloome parimate edetabelid - kokkuvõtte 2.osa

Kunsti ei saa edetabelisse panna - see on selge... ometi saab hinnata üht tööd võrreldes teisega - kumb rohkem meeldib, kumb on õnnestunud võrreldes taustsüsteemiga (varasem looming, areng, mõjuvus ajas ja ruumis). Peamiselt nendel teguritel on üles ehitatud ka järgnevad "edetabelid". Koondnimetuse all võiks seda edetabeliraamidesse surutud kunsti, ehk niiöelda "järjekorda" võtta ka sellest lähtekohast - milline töö pakkus suuremat vaimustust - mida suuremat, seda kõrgemal tabelis. Tean, et paljud ei suuda selliseid võrdluseid luua - minu enda teatrikaaslastegi seas on selliseid ja mõni on imestanud, et kuidas mina seda suudan...  Aga vat - suudan... kutsuge seda või minu "supervõimeks" :)

Nali naljaks, aga olen seda aastalõket põletanud iga aasta alguses... nüüdeks juba aastakümneid... See on minu moodus tagasi mõelda ja üle mõelda kõik see, mis elamusi pakkus möödunud aasta jooksul ja alati olen ikka kutsunud ka teisi oma lõkke juurde end soojendama ja kaasa mõtlema, mida tulevikku kaasa võtta soojade mälestustena. Kui ei meeldi, võib alati teha enda lõkke ja istuda selle soojuse paistel või siis üldse mitte lõket teha - igaühe enda asi :)

Samas kui lavastuste mõttes minu viimased tõeliselt suured elamused jäävad aastasse 2017, seda eelkõige "Praktiline Eesti ajalugu" ja "Ivanov"i näol ning kuigi on mitmeid väga häid teatrielamusi ka 2018 ja 2019, siis päris puhta hinnangu 5 nendel aastatel teatrielamust ei kohanudki (5 miinusega küll, ehk niiöelda 9/10st). Eks selliseid tõeliselt harukordseid šedöövreid, mis jäägitult 100% võluvad igas mõttes, neid peabki tulema harva, sest muidu on midagi valesti. Hea on ka see, et selliseid täielikke põrumisi või teatris lauspettumusi tuleb ka ette harvem kui varem. Tase on niiöelda suuremas osas ühtlaselt hea, mõningate tippude ja mõningate viperustega.

Teisalt jällegi näitlejatöö- ja lavastajaloomes on neid täis 5 hinnanguga tõid väga mitmeid (igal aastal). Soovingi need, kes minu arvates jõudsid tõeliste tipphinnanguteni kokku koguda ja korra ka natuke pikemalt välja kirjutada, kuigi teravaimad ladvikud toon neist ära ka suures kokkuvõttes (teatriaasta kokkuvõtte 4.osas) koos kõikide erinevate teatrite kunstnike ja loojatega, aga kuna lavastaja- ja näitlejatööd on erilise tähelepanu all minu teatrijälgimises, siis sellepärast , et just mitte lasta tähelepanuta ka mõningaid neid, kes päris tippu ei mahu, aga ometi on saanud millegi väga erilisega aasta jooksul hakkama. Eriti selles valguses, et ei lavastajatöö eraldi, ega ka eraldi näitlejatöö ei ole võrdeline tervikelamusega, mida tihti mõjutavad väga mitmed ja mitmed komponendid ja eelkõige sisu ning tekst ise. Nõnda on siin ka lavastusi, mis üldse ei meeldinud ja millest ainus elamus oligi just see või teine roll.

Kokku toon siin pikemalt ära 10 tabelit: TOP42 Parimad lavastajad, TOP40 parimad meespeaosad, TOP40 parimad naispeaosad, TOP30 parimad meeskõrvalosad, TOP30 parimad naiskõrvalosad, TOP30 parimad 60+ näitlejate rollid, TOP40 parimad alla 30-aastased näitlejad, TOP40 ansamblimängud, TOP10 parimad uued näitlejad (keda varasematel aastatel teatrilaval pole näinud) ja 10 parimat pisirolli.

Arvesse lähevad vahemikus 1.jaanuar - 31.detsember 2019 nähtud 154 erinevat lavastust
Vaata edası